e-Gro

Hoe Tasty Tom met succes een nieuw tomatenras op de markt bracht

Stefanie Wienhoven

Wist je dat 95% van de tomaten in Nederland geteeld wordt op steenwolmatten? Eén van de tomatentelers met wie Grodan al jaren samenwerkt is Ton Janssen, oprichter van de bekende Tasty Tom. Ton heeft de sector door de jaren heen sterk zien veranderen: in 1990 waren er nog maar drie soorten tomaten verkrijgbaar op de markt, tegenover 30 soorten vandaag de dag. Ton was samen met zijn Tasty Tom collega’s één van de eerste ondernemers die met groot succes een nieuw tomatenras op de markt heeft gebracht. Tijdens de Grüne Woche spraken we met Ton over zijn bedrijf, zijn succes als ondernemer en waarom hij na al die jaren nog steeds zo enthousiast is over tomaten.

Ton Jansen Tasy Tom

Hoe begon het allemaal?

“Ik heb de ondernemersmentaliteit van m’n vader geërfd. Hij was een tuinder en had in Italië op vakantie grote vleestomaten gezien. Toen hij besloot om vleestomaten te gaan telen, had niemand anders dat nog gedaan op dat moment. Zo ging het bij mij ook. Ik wilde in de jaren ‘90 een tomaat ontwikkelen die tegenwicht bood aan de negatieve verhalen over Nederlandse tomaten die op dat moment de ronde deden. Ik besloot samen met de gebroeders Vereijken en Verbeek om een smaaktomaat in de markt zetten met een merknaam die iedere consument kon herkennen. Net zoals Chiquita bananen!

Niemand gebruikte in die tijd een merknaam, dus we werden voor gek verklaard. Maar deze combinatie van een smaakvolle tomaat met een herkenbare naam die niemand anders mag gebruiken heeft ons enorm veel succes opgeleverd. We exporteren nu naar Duitsland, de Scandinavische landen en Engeland en bestaan in september 25 jaar.”

Hoe zie je de toekomst voor tomatenteelt?

“Tomatentelers worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen. Zo krijgen we steeds weer te maken met nieuwe virussen en is duurzaamheid een steeds belangrijker thema in de kas.

Maar wat ik zo mooi vind aan de glastuinbouwsector, is dat er altijd weer innovatieve oplossingen worden gevonden voor nieuwe uitdagingen. Een voorbeeld: door het veranderende klimaat krijgen we opeens te maken met beestjes in de kas die we nog nooit eerder hebben gezien. Wat we nu doen, bijvoorbeeld, is het inzetten van lokstoffen met een verwarringstechniek, waardoor we de nieuwste insecten kunnen bestrijden zonder gewasbeschermingsmiddelen. Fantastisch vind ik dat soort oplossingen.”

Tomatentelers worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen. Zo krijgen we steeds weer te maken met nieuwe virussen en is duurzaamheid een steeds belangrijker thema in de kas."

Wat weten mensen nog niet over de tomaat?

“Veel mensen weten niet dat tomaten op steenwolmatten worden geteeld en dat de stenen voor deze matten uit Duitsland komen. Veel van onze Nederlandse tomaten worden naar Duitsland geëxporteerd, dus Duitse consumenten kopen eigenlijk producten die op hun eigen “grond” is verbouwd (Ton toont een grote glimlach – redactie)

En dan nog iets wat ik wil meegeven: het allerbelangrijkste waarmee consumenten moeten stoppen is tomaten in de koelkast leggen. Tomaten horen op een fruitschaal te liggen, op kamertemperatuur. Dat is beter voor de smaak. Ze zijn er overigens niet om te bewaren, maar om op te eten!”

Bon appetit! Voor meer informatie over Tasty Tom, kijk op: https://www.tastytom.nl/

Dit artikel is onderdeel van de nieuwe serie “inspirators”, waarin we insights en inspiratie delen van ondernemers, onderzoekers en andere partners met wie Grodan veel samenwerkt.

grodan