e-Gro

Hoe Tasty Tom met succes een nieuw tomatenras op de markt bracht

Stefanie Wienhoven

Wist je dat 95% van de tomaten in Nederland geteeld wordt op steenwolmatten? Eén van de tomatentelers met wie Grodan al jaren samenwerkt is Ton Janssen, oprichter van de bekende Tasty Tom. Ton heeft de sector door de jaren heen sterk zien veranderen: in 1990 waren er nog maar drie soorten tomaten verkrijgbaar op de markt, tegenover 30 soorten vandaag de dag. Ton was samen met zijn Tasty Tom collega’s één van de eerste ondernemers die met groot succes een nieuw tomatenras op de markt heeft gebracht. Tijdens de Grüne Woche spraken we met Ton over zijn bedrijf, zijn succes als ondernemer en waarom hij na al die jaren nog steeds zo enthousiast is over tomaten.

Ton Jansen Tasy Tom

Hoe begon het allemaal?

“Ik heb de ondernemersmentaliteit van m’n vader geërfd. Hij was een tuinder en had in Italië op vakantie grote vleestomaten gezien. Toen hij besloot om vleestomaten te gaan telen, had niemand anders dat nog gedaan op dat moment. Zo ging het bij mij ook. Ik wilde in de jaren ‘90 een tomaat ontwikkelen die tegenwicht bood aan de negatieve verhalen over Nederlandse tomaten die op dat moment de ronde deden. Ik besloot samen met de gebroeders Vereijken en Verbeek om een smaaktomaat in de markt zetten met een merknaam die iedere consument kon herkennen. Net zoals Chiquita bananen!

Niemand gebruikte in die tijd een merknaam, dus we werden voor gek verklaard. Maar deze combinatie van een smaakvolle tomaat met een herkenbare naam die niemand anders mag gebruiken heeft ons enorm veel succes opgeleverd. We exporteren nu naar Duitsland, de Scandinavische landen en Engeland en bestaan in september 25 jaar.”

Hoe zie je de toekomst voor tomatenteelt?

“Tomatentelers worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen. Zo krijgen we steeds weer te maken met nieuwe virussen en is duurzaamheid een steeds belangrijker thema in de kas.

Maar wat ik zo mooi vind aan de glastuinbouwsector, is dat er altijd weer innovatieve oplossingen worden gevonden voor nieuwe uitdagingen. Een voorbeeld: door het veranderende klimaat krijgen we opeens te maken met beestjes in de kas die we nog nooit eerder hebben gezien. Wat we nu doen, bijvoorbeeld, is het inzetten van lokstoffen met een verwarringstechniek, waardoor we de nieuwste insecten kunnen bestrijden zonder gewasbeschermingsmiddelen. Fantastisch vind ik dat soort oplossingen.”

Tomatentelers worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen. Zo krijgen we steeds weer te maken met nieuwe virussen en is duurzaamheid een steeds belangrijker thema in de kas."

Wat weten mensen nog niet over de tomaat?

“Veel mensen weten niet dat tomaten op steenwolmatten worden geteeld en dat de stenen voor deze matten uit Duitsland komen. Veel van onze Nederlandse tomaten worden naar Duitsland geëxporteerd, dus Duitse consumenten kopen eigenlijk producten die op hun eigen “grond” is verbouwd (Ton toont een grote glimlach – redactie)

En dan nog iets wat ik wil meegeven: het allerbelangrijkste waarmee consumenten moeten stoppen is tomaten in de koelkast leggen. Tomaten horen op een fruitschaal te liggen, op kamertemperatuur. Dat is beter voor de smaak. Ze zijn er overigens niet om te bewaren, maar om op te eten!”

Bon appetit! Voor meer informatie over Tasty Tom, kijk op: https://www.tastytom.nl/

Dit artikel is onderdeel van de nieuwe serie “inspirators”, waarin we insights en inspiratie delen van ondernemers, onderzoekers en andere partners met wie Grodan veel samenwerkt.

Onze laatste blogs

Plantui Photo 5
By Lynn Radford
e-Gro
Water Management

Grodan pluggen spelen een sleutelrol voor het succes van smart indoor gardens

Het uit Finland afkomstige Plantui produceert smart indoor gardens voor de verkoop aan consumenten. Dankzij tal van macrotrends waaronder duurzaamheid, voedselveiligheid, lokale herkomst, gezond eten en thuis koken, wist het bedrijf de omzet afgelopen jaar te verdubbelen. Naast de innovatieve led technologie en het gesloten irrigatiesysteem spelen de Grodan pluggen waarin de eetbare planten worden gekweekt een sleutelrol voor het succes van deze 'verticale teeltbedrijven' in het klein voor thuis.

Lees verder
blog, greenhouse, green knowledge, development, horticulture, russia
Sustainable Growing

Met groene kennis bijdragen aan de ontwikkeling van de Russische glastuinbouwsector

Grodan is al meer dan 20 jaar actief op de Russische markt. Een uitdagende markt, waar telers te maken hebben met een veranderend klimaat en afnemende natuurlijke hulpbronnen, en waar consumenten steeds vaker om verse producten vragen. Hoe kan een internationale organisatie als Grodan in nauw contact blijven met telers en gedijen in zo'n land van uitersten? En wat kunnen we doen om telers te helpen om te schakelen naar een circulaire economie? We vroegen het Aleksey Kurenin, Business Manager RSM (Russian Speaking Markets) bij Grodan.

Lees verder
Tico VF2
By Lynn Radford
e-Gro
Water Management

De voordelen van teeltmedia op basis van steenwol in vertical farming

Vertical farming begint wereldwijd een steeds stevigere voet aan de grond te krijgen, en niet in de laatste plaats omdat er een aantal grote maatschappelijke trends mee gemoeid gaan, zoals het lokale karakter en duurzaamheid. In dit artikel legt Tico van Leeuwen uit waarom het selecteren van het juiste teeltmedium zo belangrijk is voor het creëren van de optimale omstandigheden voor sterke en gezonde planten, en waarom steenwol een goede keuze is voor vertical farming.

Lees verder
vertical farming, botany, learning, grodan
Water Management

Innovatie in de kas: hoe co-creatie leidt tot duurzame, belichte komkommerteelt

Afgelopen jaar in oktober, vlak voor de donkere wintermaanden, zijn tien partijen uit de glastuinbouwsector aan de slag gegaan met het telen van komkommers bij research centrum Botany, zo leerden we tijdens de eerste aflevering over deze proef. Deze partijen kwamen samen om te onderzoeken hoe we komkommers in deze tijd van het jaar op een zo duurzame, efficiënte manier in de kas kunnen telen met behulp van extra (LED) belichting.

Lees verder